Skip to main content
Martin Guttridge-Hewitt
18 March 2024, 09:00

Berlijnse technocultuur toegevoegd aan UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed

Meer dan een decennium van campagne voeren en lobbyen zou meer bescherming kunnen bieden tegen gentrificatie en ontwikkeling

Tresor Berlin

Berlijnse techno heeft de status van immaterieel cultureel erfgoed (ICH) van UNESCO gekregen in wat door de Clubcommission van de stad is beschreven als "een nieuwe mijlpaal" voor de wereldberoemde clubscene van de Duitse hoofdstad.

Al meer dan tien jaar is er een campagne aan de gang om de techno- en clubcultuur van de stad aan de lijst toe te voegen. Onder leiding van Rave the Planet, de non-profitorganisatie achter een jaarlijks straatfeest in de stad onder leiding van de oorspronkelijke Love Parade-oprichter Dr. Motte, bracht de organisatie een verklaring uit na het nieuws over het succes, net als de Berlijnse Clubcommissie.

"Felicitaties aan alle culturele makers die de Berlijnse technocultuur hebben gevormd en eraan hebben bijgedragen", staat in een Facebook-bericht. "Hartelijk dank aan alle betrokkenen die ons op deze reis hebben begeleid sinds het eerste idee van Hans Cousto in 2011.

"Speciale dank aan de deskundigencommissie voor immaterieel cultureel erfgoed van de Duitse UNESCO-commissie! Absoluut fantastisch nieuws", vervolgde het. "Dit is een belangrijke mijlpaal voor de hele cultuur, en onze vreugde is onbeschrijfelijk."

Beroemdheden, waaronder Detroit techno-pionier en Berlijn-resident Alan Oldham, AKA DJ T-1000, veteraan Duitse labelbaas, DJ, omroepster en producer Ellen Allien, en Dimitri Hegeman, directeur van Tresor (foto), behoorden tot de prominente namen die de drive ondersteunden.

Hoewel de ICH-status technisch gezien weinig formele veranderingen met zich meebrengt, geloven de initiatiefnemers van de campagne dat het "obstakels en vereisten voor de opening en het onderhoud van culturele locaties" zal verminderen, zoals gespecificeerd in de eigen doelstellingen van UNESCO.

"Als techno wordt erkend als een cultureel goed in plaats van alleen hedonistische feest- of drugsmuziek, zou dat de artiesten, labels, producers en promotors enorm helpen", vertelde Oldham aan DJ Mag in een longread over het UNESCO-bod, gepubliceerd in 2021. "Het zou misschien ook hetzelfde effect hebben als historische monumenten, het beschermen van enkele belangrijke locaties, zoals Tresor, tegen oprukkende gentrificatie."

Sommigen hebben erop gewezen dat, hoewel Berlijn deze eer heeft gekregen, de geboorteplaats van technomuziek, Detroit, dat niet heeft gedaan. In zijn interview met DJ Mag in 2021 wees Oldham erop dat Berlijn dat deze culturele status krijgt, de weg zou kunnen vrijmaken voor andere steden die hetzelfde krijgen, maar wees er ook op dat de scene van Detroit te maken heeft met discriminerende barrières die die van Berlijn niet heeft.

"Het zou wereldwijd zeer nuttig zijn. Ik lees altijd over hoe locaties zoals fabric in Londen worden aangevallen door vastgoedontwikkelaars", zei hij. "Ik zag Detroit zeker solliciteren. Het is de geboorteplaats van techno, maar er is een raciaal element in Detroit waar Berlijn niet mee te kampen heeft. Ik heb vaak gezegd dat, als Detroit niet voor ras was, bekend zou staan als een muziekstad zoals Nashville dat is. Maar we krijgen gecodeerde rechtse taal als 'moordhoofdstad' en 'Democratische helgat', d.w.z. zwart. Er zou veel voor nodig zijn om ons door de lokale autoriteiten te erkennen."

Vorig jaar werd The Warehouse, een voormalige club in Chicago die bekend staat als de geboorteplaats van housemuziek, officieel uitgeroepen tot historisch monument.

Play Video