Skip to main content
Jack Ramage
3 May 2024, 09:00

Muziek keert terug naar TikTok zodra het platform een ​​licentieovereenkomst met Universal bereikt

De nieuwe deal pakt ook de kwestie van generatieve AI in muziek aan

TikTok Universal

Muziek die eigendom is van Universal Music Group keert terug naar TikTok na een licentieovereenkomst tussen het label en de app.

UMG (Universal Music Group) heeft in januari van dit jaar zijn tracks van het platform verwijderd vanwege het aflopen van de licentieovereenkomst.

Als gevolg hiervan werden video's met muziek van artiesten als Taylor Swift, Björk, Drake en Kendrick Lamar, evenals elektronische muziekartiesten Aphex Twin, Skrillex, Knife Party en vele anderen gedempt.

Destijds beschuldigde UMG TikTok ervan zijn platform te exploiteren “om kwetsbare artiesten pijn te doen”, en stelde dat TikTok voorstelde om hun artiesten en songwriters een “fractie van het tarief” te vergoeden van wat andere grote sociale platforms betalen.

UMG benadrukte dat TikTok, ondanks de aanzienlijke gebruikersbasis, de stijgende advertentie-inkomsten en de groeiende afhankelijkheid van op muziek gebaseerde inhoud, slechts ongeveer 1 procent bijdroeg aan de totale inkomsten.

Nu hebben de twee partijen een nieuwe overeenkomst bereikt, waarbij UMG-baas Sir Lucian Grainge stelt: “Dit nieuwe hoofdstuk in onze relatie met TikTok richt zich op de waarde van muziek, het primaat van het menselijke kunstenaarschap en het welzijn van de creatieve gemeenschap.”

Shou Chew, CEO van TikTok, voegde toe: "Muziek is een integraal onderdeel van het TikTok-ecosysteem, en we zijn blij dat we een weg voorwaarts hebben gevonden met Universal Music Group."

Met name zal de nieuwe deal, naast de terugkeer van UMG-artiesten naar het platform, het probleem van generatieve AI in muziek aanpakken. Eerder deze week drong een partijoverschrijdende parlementaire groep er bij de Britse regering op aan vastgelopen plannen te bevorderen om regelgeving op het gebied van kunstmatige intelligentie en bescherming van artiesten in te voeren.

“TikTok en UMG zullen samenwerken om ervoor te zorgen dat de AI-ontwikkeling in de muziekindustrie het menselijk kunstenaarschap en de economie die naar die artiesten en songwriters vloeit, zal beschermen”, luidt het persbericht waarin de nieuwe deal wordt aangekondigd. “TikTok wil ook samenwerken met UMG om ongeautoriseerde, door AI gegenereerde muziek van het platform te verwijderen, evenals tools om de toeschrijving van artiesten en songwriters te verbeteren.”

De deal omvat “nieuwe mogelijkheden voor het genereren van inkomsten” voor artiesten die voortkomen uit de groeiende e-commercemogelijkheden van TikTok. TikTok heeft plannen om ‘artiestengerichte tools’ te ontwikkelen, voegt de release toe, waaronder een ‘Add to Music App’-functie, verbeterde gegevens en analyses en geïntegreerde ticketingmogelijkheden.

Eerder dit jaar keurde de Amerikaanse Senaat een wetsvoorstel goed dat erop gericht is ByteDance, het in China gevestigde moederbedrijf van TikTok, te dwingen de populaire app binnen een jaar te verkopen, anders wordt hij uitgesloten uit app-winkels.

Aan de andere kant zagen de Britse TikTok-verzoeken voor het verwijderen van inhoud van de Metropolitan Police een stijging van 366 procent sinds 2020, volgens gegevens verkregen door DJ Mag via een Freedom of Information Request. Tijdens het fiscale jaar 2022/23 was de verwijdering van Britse drill-inhoud op het platform verantwoordelijk voor 64 procent van de verwijderingsverwijzingen op TikTok.