Skip to main content
Martin Guttridge-Hewitt
29 April 2024, 16:00

De waarde van de dansmuziekindustrie bereikt $11,8 miljard, zo blijkt uit het IMS Business Report

De sterke groei zowel live als opgenomen weerspiegelt de stijgende vraag, maar artiesten vinden het moeilijker om boekingen te krijgen en de genderongelijkheid blijft wijdverspreid

IMS 2024

Het IMS Business Report 2024 werd gisteren, woensdag 24 april, gepubliceerd en laat zien dat de dansmuziekindustrie nu wordt gewaardeerd op $11,8 miljard, een stijging van 17% ten opzichte van de voorgaande twaalf maanden.

Opgenomen muziek vertoonde ook tekenen van groei. De fysieke verkoop steeg en streaming steeg met 10% in 2023. Binnen deze periode vergrootten niet-grote labels hun aandeel, en zijn nu goed voor 31% van de totale markt.

Landen als Brazilië, Mexico, India en Zuid-Afrika werden allemaal geïdentificeerd als sleutelgebieden die de 'fandom' van elektronische muziek wereldwijd aanjagen en uitbreiden, die sneller groeit dan welk ander genre dan ook. Binnen de dansmuziek was techhouse het populairste geluid, gevolgd door house, techno, "melodische house en techno", en drum & bass. Afrohouse staat nu op de 23e plaats van meest gezochte stijlen ter wereld, na rock, reggae, klassieke hiphop en trance.

Ook de vraag naar kaartjes nam toe. Pollster meldt dat de meest verdienende tours het afgelopen jaar 9,2 miljard dollar opbrachten, veel meer dan in 2019 – de laatste ‘normale’ periode die niet werd beïnvloed door Covid-19, waarin gelijkwaardige shows 5,5 miljard dollar opbrachten. Over het geheel genomen kenden live bedrijven de sterkste groei van alle bedrijfstypes, met een winst van 35%. Live Nation en Eventim alleen al zijn nu goed voor 25,1 miljard dollar aan gecombineerde inkomsten.

“2022 was een ongewoon jaar, omdat het het post-pandemische hersteleffect voor live weerspiegelde. Er was een risico dat 2023 moeite zou hebben om aan die opgeblazen verwachtingen te voldoen, maar in plaats daarvan groeide de elektronische muziekindustrie opnieuw sterk, met indrukwekkende groei in vrijwel alle onderdelen”, zegt Mark Mulligan, MD & Analist bij MIDiA Research, en auteur van het IMS Business Report.

“Bovendien groeide het aantal fans van de elektronische muziekcultuur sneller dan andere toonaangevende genres, deels als gevolg van de snelle opkomst van Afrikaanse muziek en fans, wat de groeiende culturele voetafdruk van de elektronische muziekcultuur en haar levendige mondiale scènes illustreert”, vervolgde hij.

Het rapport, dat jaarlijks wordt onthuld tijdens de IMS Summit op Ibiza, die de hele week duurt, erkent verschillende uitdagingen. Het blijft moeilijk om de groei van streaming te gelde te maken op een manier die eerlijk is voor artiesten, en de groei wordt overtroffen door uitgebreide rechten en licenties.

Op de vraag of optredens over het algemeen minder betalen, antwoordde 45% onbeslist, maar 40% was het daarmee eens. 41% was ook van mening dat het moeilijker was om boekingen binnen te halen, maar toch is live voor de meerderheid (51%) de grootste bron van inkomsten. Slechts een kwart verdiende meer via royalty's.

Vooral vrouwen en gender-expansieve muziekmakers bleken geen rechten meer te hebben. De kans dat mannen worden onderbroken, buitengesloten, ondervraagd of oneerlijk beoordeeld, is groter dan dat van mannen. Dit komt tot uiting in een loonkloof. De kans dat een vrouw erachter komt dat ze onderbetaald wordt, is twee keer zo groot als dat van mannen, dan andersom.

Naast vertegenwoordiging zijn er wijdverbreide zorgen over externe economische factoren en het ontdekken van fans. 85% van de respondenten uit de industrie verwacht dat de uitgaven voor fans het komende jaar zullen dalen, 74% zegt dat het nu moeilijker is voor artiesten om door te breken, en 70% zegt dat de ontwikkeling van artiesten door de mazen van het net glipt. Ondertussen maakte 57% zich zorgen over generatieve AI.

“Het nieuwe IMS Business Report weerspiegelt hoe diep elektronische muziek nu is geïntegreerd in de reguliere cultuur – van festivals tot films, van financiën tot mode – waarbij het genre nu alomtegenwoordig is in de samenleving”, aldus Ben Turner, medeoprichter van IMS. verschoven van gescheiden fases of eenmalige momenten naar een altijd-aan-cultuur waar je moeilijk aan kunt ontsnappen.

“Het getuigt van de sector dat de waardering nu een voortdurende groei laat zien na de pandemie. De opgekropte vraag in 2022 weerspiegelt ook de komst van een nieuwe generatie die gepassioneerd en loyaal blijkt te zijn en graag alles wil ervaren. We zijn blij om te zien dat het IMS Business Report ook in omvang en impact groeit, met alle ogen op het genre gericht als nooit tevoren", voegde hij eraan toe.

Lees hier het volledige rapport.